Uusi ambientjulkaisu: Noise Trees - Paper Songs

Noise Trees debyytti Ghost Piano, Part 1 julkaistiin 2018 Post-Rift kollektiivilla/labelilla. Samaa teemaa jatkava Paper Songs julkaistaan virallisesti 29.5. irlantilaisella Wow And Flutter labelilla. Julkaisujen takana on helsinkiläinen tuottaja Jukka Koops.






Millaisen evoluution tulos on nyt julkaistava Paper Songs, onko se debyyttilevyn jatkumoa vai itsenäinen albuminsa?

Paper Songs ammentaa samasta pohja-ajatuksesta kuin sitä edeltänyt Ghost Piano, Part 1. Levyn viisi kappaletta syntyivät yllättävän nopeasti — alle kuukaudessa — ja rakentuvat debyyttilevyn tapaan tiettyjen minulle tärkeiden ja henkilökohtaisten hetkien päälle. Sillä tavalla Paper Songs on samaa henkistä jatkumoa mutta sisältönsä puolesta itsenäinen albuminsa.

Paper Songs -albumia kuunnellessani mietin myös, onko levyllä paljon tilaa saava piano pääsoittimesi ja siten tuttu lähtökohta syvemmälle kulkevaan soinnin tarkasteluun?

En koskaan oppinut soittamaan pianoa, mutta se on soittimena aina kiehtonut minua. Se on hyvin eri lailla ekspressiivinen soitin kuin monet muut akustiset, koska nuotti jää soimaan itsenäisesti heti kun olet painanut kosketinta. Menetät valtaosan kontrollista samantien. Tämä äänen ja fyysisen käyttöliittymän hetkellinen luonne on aina ollut mielestäni todella kiinnostava.

Paper Songs -levyn piano on sama Hellas kuin debyyttilevyllä. Piano sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla ja nauhoitan siitä ottoja pari-kolme kertaa vuodessa, aina kun pääsen sen äärelle. Pianon hetkellinen luonne toistuu tässäkin ja rakentaa jonkinlaisen selkärangan musiikilleni. Ja koska olen enemmän kiinnostunut äänestä ja sen muutoksesta kuin kompositiosta, nämä otot ovat nimenomaan lähtökohta siihen äänelliseen löytöretkeen joka lopulta johtaa valmiiseen kappaleeseen.

Millä tavoilla työskentelet kun teet musiikkia ambient-estetiikan äärellä?

Kaikki lukemani määritelmät ambientista ovat tähän asti tuntuneet minulle vierailta, mutta ymmärrän musiikkini kuuluvan siihen lajimääritelmään jos johonkin. Ajoittaiset rytmilliset ja perkussiiviset elementit varmaankin diskaisivat minut ambient-olympialaisissa, mutta ei voi mitään.

Työskentelytapani musiikin parissa on additiivinen ja kaoottinen. Rakennan kaiken kerros kerrokselta, ilman sen suurempaa visiota lopputuloksesta, keskittyen yhteen kerrokseen kerrallaan. Tämä antaa minulle yhtäaikaa upean vapauden tunteen ja syvän kontrollin yhteen asiaan kerrallaan. En koskaan tee monikanavaottoja, enkä myöskään harrasta kerralla purkkiin -tyyppistä kappaleen rakentamista. Matkan varrella lisään ja poistan kerroksia ja annan kokonaisuuden viedä omaan suuntaansa. Usein nauhoitan ja uudelleennauhoitan asioita kasetille ja kasettiluupeille, muodostaen uudenlaisia tallennevälineelle tyypillisä artefakteja, joihin en muuten törmäisi.

Piano toimii pohjana, jonka päälle tuon kerroksia modulaarisyntetisaattoria, kitarapedaaleja, kenttänauhoituksia ja löydettyä ääntä. Usein päädyn poistamaan jonkin kerroksen joka tuntuu pitävän kokonaisuutta kasassa liiman tavoin, ja yhtäkkiä kappale saakin aivan uuden suunnan ja tarkoituksen.

Mitkä artistit ovat olleet suurimpia vaikutteitasi Noise Trees -projektin soundia kehittäessäsi?

Noise Treesille muovautuneen pianoestetiikan äärelle minut ovat ohjanneet muiden muassa Ryuichi Sakamoto, Nils Frahm, Steve Reich ja Ludovico Einaudi. Lisäksi, elektronisen musiikin saralla vaikutteita ovat varmastikin antaneet muiden muassa Alva Noto, Alessandro Cortini, Tim Hecker ja Boards of Canada. Kuuntelen nykyään aika paljon dronea, noisea, minimalistista modernia klassista ja jazzia.

Kuinka päädyit julkaisemaan albumin Wow And Flutter labelilla?

Labelia pyörittävä Gregory O’Brien lähestyi suoraan mailitse kuultuaan Ghost Piano, Part 1:n ja kysyi haluaisinko julkaista heidän labelillaan jotain. Ajoitus oli loistava, sillä olin juuri alkanut työstää uutta materiaalia. Labelin aiemmat julkaisut ja visio tuntuivat osuvan yhteen omani kanssa.

Työskenteletkö pääasiassa ambientin parissa kun teet musiikkia, vai teetkö ääntä laajemmalla kentällä? Onko sinulla muita musiikkiprojekteja, joilta voi odottaa julkaisuja lähitulevaisuudessa?

Noise Trees pyörii aikalailla täysin ambientin parissa, mutta lisäksi pöytälaatikosta löytyy pari projektia atonaalisen minimalismin ja teknon saralla. Post-Riftistä tuttujen Tomas De Ritan ja Joska Pyykön kanssa ollaan aloiteltu audiovisuaalinen droneprojekti Music for Oscilloscopes, josta ainakin livejä on tulossa heti kun pandemiatilanne sen sallii.

Linkkejä:

https://noisetrees.bandcamp.com/album/paper-songs

https://wowandflutterrecords.bandcamp.com/music

https://www.wowandflutter.ie

https://noisetrees.bandcamp.com/album/ghost-piano-part-1

https://youtu.be/nJo16er4NL8


Haastattelu: Heikki Lindgren