Signature Dark - uusi ambient-label Suomessa
Aleksi Myllykoski, tänä vuonna perustamasi levy-yhtiö "Signature Dark" julkaisee tiedotteensa mukaan "tummasävyistä, melankolista, minimalistista sekä elokuvallista musiikkia. Tyylit kuten ambient, drone sekä dark/doom/noir jazz ovat avainasemassa". Kuinka päädyit perustamaan Signature Dark levy-yhtiön, ja mikä ohjasi sen tyylillisesti tummemman soundin suuntaan?
Kyllä, musiikillisesti tyyleissä puhutaan ambient, drone, dark ambient, dark/doom/noir jazz sekä experimental-linjauksesta, jossa mukana hitunen estetiikkaa teknon ja junkan maailmasta. Voidaan puhua myös koneen ja orgaanisen kohtaamisesta. Julkaisuissa tavoiteltava tunnelma on usein tummasävyinen, melankolinen, sinemaattinen ja osin myös minimalistinen.
Oma uusi levyni oli tulossa ulos alkuvuodesta 2020 pieneltä UK labelilta, mutta COVID-19 osui juuri tuolloin Brittein saarille voimakkaasti (myös muuhun maailmaan ja koti-Suomeen) ja rampautti samalla kyseisen levy-merkin. En saanut kuuteen viikkoon yhteyttä heihin ja lopulta kun he ottivat minuun yhteyttä, oli tilanne heillä mennyt siellä päässä lähelle konkurssia. Epävakaassa tilanteessa päätin toteuttaa jo pitkään mielessä olleen oman levy-yhtiön. Voidaan siis sanoa, että osasyy Signature Darkin syntyyn löytyy COVID-19 tilanteesta ja toinen puoli omasta halusta sekä tarpeesta.
Tuo tummempi sävy oli melko selkeä valinta itselleni koska makuni, henkilökohtainen estetiikkani ja musiikki jota teen kallistuu tuohon suuntaan. Kysymys ei kuitenkaan ole kohdallani mystiikasta tai mistään oletus-uskomuksista, vaan emootiosta ja ihmisen luonnollisesta tunnekentästä sekä sen monipuolisesta läsnäolosta ja ilmenemisestä ihmismielessä. On ihan ok olla melankolinen toisinaan. Miksi musiikki ei voisi myötäillä näitä tuntemuksia? Koin myös että tällaiselle musiikille on hyvä olla olemassa oma levy-merkki ihan täällä Suomessakin.
Millainen musiikillinen tausta sinulla on ja millä tavalla päädyit työskentelemään ambient-musiikin parissa? Koetko jonkin tietyn musiikkityylin omimmaksesi?
Olen koulutukseltani äänisuunnittelija (av -tuottaja ja siinä äänisuuntautunut) ja olen saanut myös radioalan koulutuksen.
Jo nuorena kiinnostuin äänestä ilmiönä ja ensimmäiset nauhoituskokeilut tein joskus 80-luvun alkupuolella lapsena. Kiinnostuin myös noihin aikoihin DJ:n työstä ja näin luonnollisesti aloin löytämään musiikkia syvemmin. Kumpikin kiinnostuksen kohde on ajan saatossa muuttunut ammattimaiseksi työskentelyksi. DJ:nä olen työskennellyt nyt ammatikseni jo 25 vuotta ja samalla tehnyt lukuisia erinäisiä äänitöitä ja sävellystöitä eri muodoissa 90-luvulta lähtien (radiodokumentit, dokumenttielokuvat, taideprojektit ja niin edelleen).
Musiikillisessa mielessä olen hyvin laaja-alainen. Olen löytänyt kuitenkin selkeän jatkumon ja kiinnostuksen kohteen musiikin osalta kokeellisen avant garden, jatsin ja experimentaalin nykymusiikin maailmasta, johon tunnun aina palaavani eri tasoilla ja tavoilla. Mielestäni ambient ja sen traditio on kiinteä osa edellä mainittuja genrejä.
Toisaalta itseäni kiehtoo myös sisäänpäin kääntynyt, pohtiva ja aikakäsitettä venyttävä äänimaisema tai musiikki. Hidas äänen syttyminen, tumma sävy, ajatuksiin syntyvä matka ja lopulta vapauden tunne äänellä sanottavan osalta. Mielikuvituksen ja mielikuvien vapauttaminen. Ajatusten vapaa vyöry. Assosiaatiot.
Vapaus luoda musiikkia riippumatta tiukasta genre rajasta on itselleni tärkeää. Se avaa polun luovalle mielelle. Toisaalta tasapainoilen systemaattisen ja rationaalisen, kontrolloivan mielen kanssa. Laskelmoiva ja älyllistävä vastavoimana luovalle. Koen että juuri ambient tarjoaa hienoista liikkumisen vapautta edeltävässä mielessä. Voisinkin todeta että ambient on selkeä ja luonnollinen osa valitsemaani musiikillista toimintaani edeltävistä syistä johtuen.
Kuva: Aleksi Myllykoski |
Signature Dark on julkaissut tähän mennessä oman kollaboraatio-albumisi "Dark Days" Tapani rinteen kanssa, sekä Tapani Rinteen "Foghornia". Erosiko levyjen tuotantoprosessi jollakin tavoin toisistaan ja millainen vastaanotto julkaisuilla on ollut?
Tuo Dark Days -levy on pitkälti omaa studiotyötäni sekä sisältää pääsääntöisesti omaa säveltämistäni. Tapani tietenkin vastasi Saksofonien säveltämisestä osin toivetani huomioiden.
Foghornia on Tapani Rinteen sävellyksiin keskittynyt kyseisen artistin bassoklarinetti soolo-albumi ja siinä on mukana useampi ihminen studiotyön osalta. Studiotyöstä vastaavat: Pauli Saastamoinen, Tuomas Norvio, Konsta Mikkonen sekä Aleksi Myllykoski.
Molemmat julkaisut ovat saanneet positiivista huomiota.
Toimitko myös tuottajana levy-yhtiön artisteille ja miten paljon siinä tapauksessa kädenjälkesi näkyy ja kuuluu julkaisuilla?
Voidaan sanoa että toimin tuottajana levyillä osittain kyllä. Miten, se riippuu tietenkin kulloinkin artistista, julkaisusta ja julkaisua koskevasta tilanteesta (esim. ovatko biisit jo valmiita). Toisaalta valitsen artisteja joilla materiaali on levy-yhtiön linjaan sopivaa. Avainajatus on levy-yhtiön profiilin rakentaminen kiinnostavilla artisteilla sekä julkaisuilla jotka ovat linjassaan.
Myös visuaalinen ilme on levyillä toistaiseksi tiettyjen teemojen osalta yhtenevää. Kansien ilme on harkittu kokonaisuus ja sarja.
Tähän astiset julkaisut ovat tulleet sekä digilevitykseen, että vinyylinä. Onko musiikkia tarkoitus julkaista myös tulevaisuudessa näissä muodoissa?
Kyllä. Vinyyli on itselle hyvin rakas. Toivon että taloudellisesti tämän linjan jatkaminen on jatkossa mahdollista.
Musiikin lisäksi olet myös julkaissut kappaleisiin kuuluvia musiikkivideoita. Millaisessa roolissa visuaalit ovat omassa live-esiintymisessäsi? Oletko mahdollisesti harkinnut myös AV-teosten julkaisuja labelin kautta?
Visuaaleilla on keskeinen ja tärkeä rooli niin live- kuin tulevien, sekä jo olemassa olevien julkaisujen maailmassa. Mielestäni hyvä visuaalinen ilme tai video syventää teoksen emotionaalista ja kokemuksellista matkaa kokijalla.
Liven osalta visuaalit tuovat myös hillittyyn musiikkiin kaivattua dynamiikkaa ja voimaa. Enemmän seurattavaa ja samalla syventävää.
Tulevaisuudessa on tarkoitus myös julkaista AV -teoksia jotka sopivat labelin profiiliin.
Onko labelillasi jo uusia kiinnityksiä ja julkaisuja tuotantovaiheessa?
Haen juuri uusia kiinnostavia artisteja ja julkaisuja labelille.
Tulossa olevia: työn alla oleva oma seuraava julkaisu sekä suunnitteluvaiheessa oleva remix-projekti, jonka myötä tarkoitus avata ”toinen linja” pää-labelin rinnalle.
Ottaako Signature Dark vastaan demoja, jos Lovi-blogia seuraavat ambient-musiikin tuottajat haluaisivat lähettää tuotantoaan sinulle kuunneltavaksi?
Tottakai ja ilomielin! Toivottavaa olisi kuitenkin että labelin linja huomioitaisiin lähettäjän toimesta materiaalia lähetettäessä. Eli melankolian, tummien sävyjen, sinemaattisuuden sekä minimalismin kautta.
Haastattelu: Heikki Lindgren